Bygge- og prosjekteringsledelse; signal UHN Holm-Nykirke

Signalfaglig byggeledelse og prosjektingeniør på veiene av Jernbaneverket for nytt dobbeltspor på strekningen mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen. Prosjektet var del av SignAn; den norske klasse B-signalerammeavtalen. Oppdraget omfattet oppfølging av signalleverandør Thales AS og underentreprenører for installasjon. Oppdraget omfattet også oppfølging av Bombardier Transportation ved ombygging av eksisterende EBILock sikringsanlegg; inkludert underentreprenør. Installasjonskontroll og F-kontroll ved flere faser i prosjektet inngikk også i ProRails oppdrag. Arbeidet ble utført med sertifisert personell som “Sluttkontrollør F”.

Byggeledelse ATC Kryssingsbarriere

Byggeledelse på vegne av Jernbaneverket for national implementering av ATC Kryssingsbarriere. Oppdraget inkluderte deltakelse ved flere togfrie perioder over hele Norge også med F-kontroll av berørte signalkomponenter og objekter. Oppfølging av flere entreprenører var en daglig del av prosjektet. Også noen tekniske oppgaver ble inkludert i oppdraget ved mangel på ressurser hos oppdragsgiver.

Anbud for Nasjonal implementeringen av ERTMS

En del av Bombardier Transportation kjerne-team i anbudsprosessen og forhandlinger med Bane NOR for Nasjonal implementering av ERTMS. ProRail AS var ansvarlig for utrullingsplanen; installasjon-; migrasjon- og test-delen av tilbudet for “track-side”-forespørselen. Deltok også i ibruktagings-delen for “track-side”-forespørselen og opplærings-delen for både “track-side” og “onboard”.
Viktige fokusområder var å lære av erfaringene fra den norske ERTMS Piloten; logistikk for leveranser til underentreprenør; forhandlinger med underentreprenører og elektronisk system for oppfølging av installasjons sjekklister; test-rekorder og tilhørende dokumentasjon.

Anbud for SignAn – signalsystem klasse B

SignAn var et anbud på rammeavtale for levering av klasse B signalsystemer til Jernbaneverket. ProRail AS deltok i Bombardier Transportation anbuds-team. Oppdraget var planlegging av utrulling; valg av underentreprenør for installasjon og materiellplanlegging for utvendige objekter. Anbudsprosessen resulterte i en kontrakt for Bombardier som reservekontraktør for den vinnende tilbyder. Bombardier endte også med å levere FATC-systemet for rammeavtalen.

Anleggsledelse signal JBT-91 Ski stasjon

Første kontrakt inkludert signalarbeid for det norske delen av det svenske firmaet Infranord AB etter etablering i Norge. Da Infranord ikke hadde signalpersonell sertifisert i Norge ble ProRail AS kontaktet for anleggsledelse for signaldelen av kontrakten; innvendig installasjon i tekniske byggninger og installasjonskontroll og F-kontroll for NSI-63 sikringsanlegg på Ski stasjon på Østfoldbanen. Ombyggingen av Ski stasjon ble gjort i lopet av flere togfrie perioder og fler faser. Prosjektet inkluderte også etablering av nytt hensettingsområde for lokaltog.

Anleggsledelse Thales; Ski station

Anleggsledelse på vegne av Thales under installasjon av det nye signalanlegget; klasse B; som en del av rammeavtalen SignAn. Første fase var ombygging av dagens NSI-63 relay sikringsanlegg på Ski stasjon. Andre fase er installasjon av nytt Thales sikringsanlegg med IM på Ski stasjon. Tredje fase er installasjon av nytt Thales sikringsanlegg på det nye dobbeltsporet Follobanen; planlagt ibruktaging i 2021. Oppfølging av underentreprenør Eltel Networks AS og NJD AS; planlegging; avklaring og samordning mot Bane NOR og de andre entreprenørene er hovedfokusområder. ProRail AS arbeidsoppgaver inkluderer også stikkprøver av installasjonskontroll.