På Vestfoldbanen bygger Jernbaneverket ny jernbane med dobbeltspor på strekningen fra Holm til Nykirke. I nord grenser strekningen mot eksisterende dobbeltspor på Sandeparsellen, og i sør grenser strekningen mot Nykirke krysningsspor. Total lengde på nytt dobbeltspor er 14,2 km. 12,4 km ligger i tunnel og Holmestrand st. er bygget inne i tunnelen.
Sikringsanlegget som bygges er ESTW L90 5, et klasse B signalanlegg med optiske signaler levert av Thales. Det utføres også endringer i eksisterende sikringsanlegg Ebilock 950 fra Bombardier. Strekningen settes i drift november 2016.
Prorail AS har hatt følgende oppdrag for Jernbaneverket:
Byggeleder signal:
- Planlegging og oppfølging av føringsveier for kabel
- Daglig oppfølging av Thales og deres underentreprenører sine installasjonsarbeider
- Oppfølging av Bombardier og deres underentreprenører sine installasjonsarbeider ved endring av eksisterende sikringsanlegg Ebilock 950
- Oppfølging av Norsk Jernbanedrift for diverse mindre oppdrag og endringer i eksisterende sikringsanlegg
- Avholde byggemøter
- Utarbeide kontrollplan og følge opp denne
- Koordinering mot andre jernbanetekniske fag
- Oppfølging av Thales installasjonskontroll
- Oppfølging av sluttkontroll
Prosjektingeniør signal:
- Bistå prosjektleder, prosjekteringsleder signal og RAMS-rådgiver med faglig støtte
- Prosjektering og konferering av signaltegninger
- Delta på tekniske møter med Thales og Bombardier
- Ta mottakskontroll av tegninger og dokumenter fra Thales og Bombardier
- Holde oversikt over endringer og gjeldende revisjoner på tegninger og dokumenter
- Oppfølging av endringer mot TTG og teknologi
- Bistå byggeleder med tegninger og dokumentasjon
- Delta på sluttkontroll
Referanser
Referanser og ytterligere informasjon er tilgjengelig ved forespørsel: post@prorail.no / tlf. (+47) 950 49 553.