Prosjektering av signalanlegg; Østensjøbanen

Underleverandør for prosjektering av signalanlegget for opprusting av t-banens Østensjøbanen. Oppfølging i installasjonsfasen og prosjektering av “as-built” og vedlikeholdsdokumentasjon for sluttkunde KTPAS.

Prosjektering og ibruktaging; signal Ski stasjon

I forbindelse med bygging av ny veibro over stasjonsområdet; som en del av Follobane-prosjektet; måtte deler av utvendig signalanlegg flyttes. ProRail AS oppdrag var å prosjektere endringene; prosjektere ibruktagingsplan og utføre F-kontroll og ta i bruk endringene. Ski stasjon er en grensestasjon på Østfoldbanen hvor Vestre linje og Østre linje med ERTMS skiller lag. Arbeidet ble utført med personell sertifisert som “Sluttkontrollør F”.

Forundersøkelse; Logistikknutepunkt for Trondheimsregionen

Prosjektet var en forundersøkelse av mulige tilpasninger av NSI-63 sikringsanlegget på Trondheim stasjon på Dovrebanen for å etablere en terminal som kunne fungere som et logistikknutepunkt for hele regionen. Hovedfokusområde var nødvendige endringerav signalanlegget for å oppnå 600m. lange tog. Det ble raskt konkludert med at det ikke kunne identifisers noen problemer for signalanlegget

Bygge- og prosjekteringsledelse; signal UHN Holm-Nykirke

Signalfaglig byggeledelse og prosjektingeniør på veiene av Jernbaneverket for nytt dobbeltspor på strekningen mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen. Prosjektet var del av SignAn; den norske klasse B-signalerammeavtalen. Oppdraget omfattet oppfølging av signalleverandør Thales AS og underentreprenører for installasjon. Oppdraget omfattet også oppfølging av Bombardier Transportation ved ombygging av eksisterende EBILock sikringsanlegg; inkludert underentreprenør. Installasjonskontroll og F-kontroll ved flere faser i prosjektet inngikk også i ProRails oppdrag. Arbeidet ble utført med sertifisert personell som “Sluttkontrollør F”.

Byggeledelse ATC Kryssingsbarriere

Byggeledelse på vegne av Jernbaneverket for national implementering av ATC Kryssingsbarriere. Oppdraget inkluderte deltakelse ved flere togfrie perioder over hele Norge også med F-kontroll av berørte signalkomponenter og objekter. Oppfølging av flere entreprenører var en daglig del av prosjektet. Også noen tekniske oppgaver ble inkludert i oppdraget ved mangel på ressurser hos oppdragsgiver.

Byggeledelse signal SSG Sandnes-Stavanger

Byggeledelse på veiene av Jernbaneverket ved ombygging av signalanleggene på strekningen Klepp-Sandnes-Stavanger/Ganddal godsterminal på Sørlandsbanen. Prosjektet var den første strekningen i den norske klasse B-signalerammeavtalen SignAn. Oppdraget omfattet oppfølging av signalleverandør Thales AS og underentreprenør for installasjon Eltel Networks AS. I tillegg omfattet oppdraget prosjekteringsledelse og delprosjektledelse for andre jernbanetekniske fag (. spor; kontaktledning; sporvekseloppvarming).
I noen av prosjektfasene var også installasjonskontroll og F-kontroll både det nye signalsystemet og den eldre NSI-63 sikringsanlegget inkludert i oppdraget. Arbeidet ble utført med sertifisert personell som “Sluttkontrollør F”.

Delprosjektledelse signal; oppgradering av klasse-B anlegg

Delprosjektledelse for oppgradering av Thales klasse-B sikringsanlegg på vegne av Bane NOR. Prosjektets oppgave er å oppgradere SW og i noen grad HW på allerede idriftssatte strekninger. ProRail AS sitt oppdrag er å være prosjektleders rådgiver i signalspørsmål og ha ansvar for prosjektdokumentasjon og diverse funksjonsutredninger. En del av omfanget vil også være å støtte andre aktiviteter og evaluere at tekniske krav i kontrakten er oppfylt samt delta i aktiviteter relatert til godkjenning; idriftssettelse og sluttdokumentasjon.