Referanseblad UHN Holm – Nykirke

På Vestfoldbanen bygger Jernbaneverket ny jernbane med dobbeltspor på strekningen fra Holm til Nykirke. I nord grenser strekningen mot eksisterende dobbeltspor på Sandeparsellen, og i sør grenser strekningen mot Nykirke krysningsspor. Total lengde på nytt dobbeltspor er 14,2 km. 12,4 km ligger i tunnel og Holmestrand st. er bygget inne i tunnelen.

Sikringsanlegget som bygges er ESTW L90 5, et klasse B signalanlegg med optiske signaler levert av Thales. Det utføres også endringer i eksisterende sikringsanlegg Ebilock 950 fra Bombardier. Strekningen settes i drift november 2016.

 

Prorail AS har hatt følgende oppdrag for Jernbaneverket:

Byggeleder signal:

  • Planlegging og oppfølging av føringsveier for kabel
  • Daglig oppfølging av Thales og deres underentreprenører sine installasjonsarbeider
  • Oppfølging av Bombardier og deres underentreprenører sine installasjonsarbeider ved endring av eksisterende sikringsanlegg Ebilock 950
  • Oppfølging av Norsk Jernbanedrift for diverse mindre oppdrag og endringer i eksisterende sikringsanlegg
  • Avholde byggemøter
  • Utarbeide kontrollplan og følge opp denne
  • Koordinering mot andre jernbanetekniske fag
  • Oppfølging av Thales installasjonskontroll
  • Oppfølging av sluttkontroll

 

Prosjektingeniør signal:

  • Bistå prosjektleder, prosjekteringsleder signal og RAMS-rådgiver med faglig støtte
  • Prosjektering og konferering av signaltegninger
  • Delta på tekniske møter med Thales og Bombardier
  • Ta mottakskontroll av tegninger og dokumenter fra Thales og Bombardier
  • Holde oversikt over endringer og gjeldende revisjoner på tegninger og dokumenter
  • Oppfølging av endringer mot TTG og teknologi
  • Bistå byggeleder med tegninger og dokumentasjon
  • Delta på sluttkontroll

 

Referanser

Referanser og ytterligere informasjon er tilgjengelig ved forespørsel: post@prorail.no / tlf. (+47) 950 49 553.

Referanseblad SignAn, SSG Sandnes – Stavanger

SSG Sandnes – Stavanger er den første WO i Signal Anskaffelsesprosjektet. Prosjektet innebar å ta i bruk sikringsanlegg på strekningen (Klepp) – Stavanger. Prosjektet gikk ut på å få godkjent og etablert nytt elektronisk sikringsanlegg i påvente av utrullingsprogrammet for ERTMS Norge og omfattet bla.:

 

  • Ansvarlig for oppfølging av leverandør for generisk godkjennelse av Thales sikringsanlegg ESTW L90 5.
  • Installere og ta i bruk Thales IL (Interlocking) på Ganddal Godsterminal
  • Installere og ta i bruk Thales IL på 5 stasjoner og 4 blokkposter.
  • Sluttføre andre Jernbanetekniske arbeider som ikke kunne sluttføres i forrige runde.
  • Opplæring av teknisk og operasjonelt personell

 

Prorail AS har hatt følgende oppdrag for Jernbaneverket:

Thales fikk kontrakt med Jernbaneverket som omfatter totalt systemansvar for prosjektering, installasjon, testing og driftsettelse av det nye sikringsanlegget.

ProRail hadde for Jernbaneverket følgende ansvar:

  • Planlegging og oppfølging av føringsveier for kabel
  • Daglig oppfølging av Thales og deres underentreprenører sine installasjonsarbeider
  • Ansvar for oppfølging av prosjekterende for jernbanetekniske arbeider dobbeltsporet Sandnes – Stavanger.
  • Deltagelse i flere analyser, workshoper og avklarende møter med Thales i fbm generisk godkjenning.
  • Deltagelse i flere analyser, workshoper og avklarende møter med Teknologi, Trafikk etc. i fbm generisk og spesifikk godkjenning.
  • Oppfølging av Thales på site. Dette gjelder planlegging av installasjon og gjennomføring av denne.
  • Oppfølging av Thales testregime på site. Dette omfatter installasjonskontroll, funksjonskontroll og sluttkontroll, operativ testing.

 

 

Referanser

Referanser og ytterligere informasjon er tilgjengelig ved forespørsel: post@prorail.no / tlf. (+47) 950 49 553.

Referanseblad Innføring Oslo S Follobanen

Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Mellom Oslo S og den lange tunnelen må byggingen av Follobanen tilpasses annen togtrafikk inn og ut av hovedstaden. Banen bygges med forbindelse til flere sporplattformer uten å komme i konflikt med annen trafikk. Banen bygges med Thales sikringsanlegg og delprosjektet omhandler etablering av nytt anlegg og signalteknisk grensesnitt mot eksisterende signalanlegg på Oslo S. Delprosjektet Follobanen IOS Signal omfatter:

  • Kartlegging av eksisterende signalteknisk infrastruktur
  • Faseomlegginger midlertidig/nytt anlegg
  • Grensesnitt mot eksisterende signalanlegg
  • Testing og driftsetting

 

Prorail har bidratt med: 

 

Prorail fikk kontrakt med Jernbaneverket om byggeledelse av innvendig signalarbeider på Oslo S og oppfølging av flere kontrakter knyttet til signaltekniske arbeider i dette prosjektet. ProRail med underleverandør RailCap har hatt følgende ansvar:

 

  • Ansvar for oppfølging av installasjon og kontraktsgjennomføring av ulike aktiviteter og aktører
  • Påse at rådgivere og entreprenører samarbeider på en best mulig måte
  • Behandle og bidra til løsninger til signaltekniske utfordringer som måtte oppstå i prosjektet
  • Gjennomføre byggemøter og befaringer
  • Koordineringsansvar mot tilstøtende entrepriser
  • Rapportere til delprosjektleder (økonomi, fremdrift, kvalitet, HMS etc)

 

Referanser og ytterligere informasjon er tilgjengelig ved forespørsel: post@prorail.no / tlf. (+47) 950 49 553.

Verifikasjon av signaltegninger; Moss stasjon

Prosjektets overordnede mål var å prosjektere en total ombygging av Moss stasjon på Østfoldbanens Vestre linje som forberedelse til nytt klasse-B sikringsanlegg og som en del av IC prosjektet Moss-Såstad; inkludert prosjektering av Moss som fjernstyrt stasjon. ProRail AS oppdrag var å konferere og godkjenne signaltegninger i byggeplan og bistå med teknisk støtte.

Prosjektingeniør; signal UAB Arna-Bergen

Prosjektingeniør på vegne av Jernbaneverket under prosjektering av signalanlegget for den nye dobbeltsporsjonen mellom Arna og Bergen på Bergensbanen. Oppdraget inkluderte både midlertidige signalinstallasjoner og nytt klasse-B anlegg levert av Thales som del av rammeavtalen SignAn.

Signal Oslo S; EPC Railway Systems Follobanen

Infranord Norge vant kontrakten EPC Railway System Oslo S; med oppdrag å prosjektere; installere; teste og idriftsette alle permanente tilpasninger av Oslo S for den nye Follobanens dobbeltspor. Sporarbeid; kontaktledning; telecom; lavspent; høyspent og signal er inkludert i oppdraget. ProRail AS oppdrag er prosjektering av signalkomponenter for innkjøp og installasjon; prosjekt- og anleggsledelse for signals del av prosjektet bistå i valg av underentreprenører; installasjonskontroll og F-kontroll av signalanlegget. NSB-77 sikringsanlegg vil bli ombygd og vil grense til det nye Thales klasse-B sikringsanlegget ved nye Hovedinnkjørsignaler for Oslo S i den nye Follobanetunellen. Det vil bli idriftssetting i flere faser og ender med ibruktaging av den nye Follobanen i 2021. Prosjektet krever høy kapasitet på personell med godkjent sertifisering for signal.

Signalprosjektering; Hauerseter godsterminal

Prosjektet går ut på å presentere mulige løsninger for å etablere en godsterminal for tømmer og annet gods på Hauerseter stasjon på Hovedbanen. ProRail AS oppdrag er komplett styring og prosjektering av signaldelen av prosjektet. Prosjekteringen vil bli utført etter signals arbeidsprosesser.

Signalprosjektering; Holmen godsterminal

Prosjekteringsledelse; prosjektering og godkjenning av prosjekterte tegninger for signals detaljplan; Holmen godsterminal; en utvidelse av dagens godsterminal på Drammenbanen. Oppdraget skal følge full prosess for signals arbeidsprosesser.

Signalprosjektering; Rudshøgda tømmerterminal

Prosjektet går ut på å presentere mulige løsninger for å etablere en godsterminal for tømmer på Rudshøgda stasjon på Dovrebanen. ProRail AS oppdrag er komplett styring og prosjektering av signaldelen av prosjektet. Prosjekteringen utføres etter signals arbeidsprosesser.