Byggeleder signal Drammen-Kobbervikdalen

Byggeleder for signalanlegg for nye dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen og Drammen-Gulskogen; inklusive store ombygginger av Drammen og Gulskogen stasjoner. I oppdraget inngår:
– Bistand med utforming og kontroll av konkurransegrunnlag; samt følge opp prosjektets faseplanlegging
– Føre tilsyn og kontroll med ytelsene fra entreprenøren i produksjonsfasen
– Sikre rett dokumentflyt med rett kvalitet for alle fasene av prosjektet
– Sikre rett kvalitet på sluttkontroll av anlegget før driftsetting av bane etter alle ombygginger i både utvendig og innvendig anlegg.
– Optimalisere utførelsen med tanke på ERTMS-programmet

Bytte av signalkabler Oslo S

Planlegging; assistanse ved aktiviteter som krever sertifisert signalpersonell; arbeid i tekniske rom; F-kontroll for entreprenør uten eget signalpersonal for utskifting av signalkabler og AS-skap i Oslo-tunnelen; en del av NSB-77 sikringsanlegget til Oslo S.

Delprosjektledelse signal; oppgradering av klasse-B anlegg

Delprosjektledelse for oppgradering av Thales klasse-B sikringsanlegg på vegne av Bane NOR. Prosjektets oppgave er å oppgradere SW og i noen grad HW på allerede idriftssatte strekninger. ProRail AS sitt oppdrag er å være prosjektleders rådgiver i signalspørsmål og ha ansvar for prosjektdokumentasjon og diverse funksjonsutredninger. En del av omfanget vil også være å støtte andre aktiviteter og evaluere at tekniske krav i kontrakten er oppfylt samt delta i aktiviteter relatert til godkjenning; idriftssettelse og sluttdokumentasjon.

Delprosjektledelse; ERTMS-programmet Norge

Delprosjektledelse for ERTMS Test-lab for Nasjonal Implementering av ERTMS; på vegne av Bane NOR. Testlabben vil være felleslab for integrerings-testing av trackside; TMS og onboard systemer. I tillegg vil testlabben brukes under GA / SA oppstartstester og annen testing etter behov. ProRail AS oppdrag er å lede oppbygging av; intgrasjon og installasjonen i testlabben. En del av omfanget vil også være testing av funksjonaliteten og driften av laboratorieutstyret i de første testfaser etter igangsetting av laboratoriet.

Bygge- og prosjekteringsledelse; signal UHN Holm-Nykirke

Signalfaglig byggeledelse og prosjektingeniør på veiene av Jernbaneverket for nytt dobbeltspor på strekningen mellom Holm og Nykirke på Vestfoldbanen. Prosjektet var del av SignAn; den norske klasse B-signalerammeavtalen. Oppdraget omfattet oppfølging av signalleverandør Thales AS og underentreprenører for installasjon. Oppdraget omfattet også oppfølging av Bombardier Transportation ved ombygging av eksisterende EBILock sikringsanlegg; inkludert underentreprenør. Installasjonskontroll og F-kontroll ved flere faser i prosjektet inngikk også i ProRails oppdrag. Arbeidet ble utført med sertifisert personell som “Sluttkontrollør F”.

Byggeledelse ATC Kryssingsbarriere

Byggeledelse på vegne av Jernbaneverket for national implementering av ATC Kryssingsbarriere. Oppdraget inkluderte deltakelse ved flere togfrie perioder over hele Norge også med F-kontroll av berørte signalkomponenter og objekter. Oppfølging av flere entreprenører var en daglig del av prosjektet. Også noen tekniske oppgaver ble inkludert i oppdraget ved mangel på ressurser hos oppdragsgiver.

Byggeledelse elektro Lambertseterbanen

Avrop på vår rammeavtale med KTPAS. Teknisk byggeledelse under ombyggingen av t-banen Lambertseterbanen. Produksjon av anbudsdokumentasjon og forhandling med tilbudsgivere; teknisk oppfølging av entreprenører under installasjon; testing av signalanlegg og produksjon av vedlikeholdsdokumentasjon. Omfattet alle elektriske systemer på t-banen.

Byggeledelse signal SSG Sandnes-Stavanger

Byggeledelse på veiene av Jernbaneverket ved ombygging av signalanleggene på strekningen Klepp-Sandnes-Stavanger/Ganddal godsterminal på Sørlandsbanen. Prosjektet var den første strekningen i den norske klasse B-signalerammeavtalen SignAn. Oppdraget omfattet oppfølging av signalleverandør Thales AS og underentreprenør for installasjon Eltel Networks AS. I tillegg omfattet oppdraget prosjekteringsledelse og delprosjektledelse for andre jernbanetekniske fag (. spor; kontaktledning; sporvekseloppvarming).
I noen av prosjektfasene var også installasjonskontroll og F-kontroll både det nye signalsystemet og den eldre NSI-63 sikringsanlegget inkludert i oppdraget. Arbeidet ble utført med sertifisert personell som “Sluttkontrollør F”.