Prosjekteringsledelse; prosjektering og godkjenning av prosjekterte tegninger for signals detaljplan; Holmen godsterminal; en utvidelse av dagens godsterminal på Drammenbanen. Oppdraget skal følge full prosess for signals arbeidsprosesser.
Signalprosjektering; Rudshøgda tømmerterminal
Prosjektet går ut på å presentere mulige løsninger for å etablere en godsterminal for tømmer på Rudshøgda stasjon på Dovrebanen. ProRail AS oppdrag er komplett styring og prosjektering av signaldelen av prosjektet. Prosjekteringen utføres etter signals arbeidsprosesser.
Lokalt kontrollsystem for omlegging av drivmaskiner på Majorstua stasjon
Prosjektering av lokalt kontrollsystem for omlegging av drivmaskiner for skifteområdet til KTPAS på Majorstua stasjon. Anleggsledelse for byggefasen og test av systemet.
Norwegian ERTMS-pilot Østfoldbanen Østre linje
Det overordnede målet for prosjektet var å etablere den første ERTMS-linjen i Norge på veiene av Jernbaneverket; inkludert et helt nytt signalanlegg; trafikkstyringssystem; tilpasning av operasjonelle regler; vedlikeholdsarbeid og opplæring. ProRails oppdrag var prosjektledelse fra kontrakts-inngåelse til godkjenning av SRS; inkludert norsk funksjonalitet (desember 2012). Etter JBVs godkjenning av SRS var oppdraget prosjektledelsesansvar for alle aktiviteter i Norge og nødvendig deltakelse i aktivitetene; det vil si: Totalansvar for gjennomføringen på anleggsplass; oppfølging av underentreprenør for installasjon NJD AS; del av test-teamene for oppstart av delsystemene; ansvarlig for ibruktaging av akseltellersystemet og systemet for håndholdte terminalene; etablering av vedlikeholdskrav; sikkerhetsansvar og testleder om bord for alle test- og idriftsettingsaktiviteter på anleggsplassen. Etter ibruktaging i august 2015 var ProRails oppdrag oppfølging av anleggets ytelse og problemstillinger; etablering av operasjonelle “work arounds” og deltagelse i installasjon; test og ibruktaging av oppdateringer av systemet med sertifisert “Sluttkontrollør F”.
Ombygging Orstad sidespor og Klepp stasjon
I forbindelse med idriftssettelse av Thales klasse-B sikringsanlegg måtte det utføres midlertidige endringer eksisterende sikringsanlegg; da det skulle kjøres godstog i periodene med sluttføring av installasjonen; pre-SAT og SAT. ProRail AS oppdrag var installasjon; F-kontroll og fjerning av midlertidig anlegg etter at nytt sikringsanlegg var tatt i bruk. Arbeidet ble utført i to separate faser med personell sertifisert som Sikkerhetskontrollør signal” og “Sluttkontrollør F”.
Gevingåsen; nytt signalanlegg
Ny tunnel “Gevingåsen” på Nordlandsbanen. Anleggsledelse i testfasen av prosjektet. F-kontroll av signalanlegget med sertifisert “Sluttkontrollør F”.
Hjuksebø-Notodden; Tinnosbanen
Assisterende Prosjektledelse for signalarbeider på strekningen Hjuksebø-Notodden. Inkluderte installasjon av Siemens akselteller system; FATC og ombygging av NSI-63 sikringsanlegg til fjernstyrt strekning Hjuksebø-Notodden. Oppdraget besto av å følge opp entreprenøren NJD AS; godkjenningsprosessen mot Statens Jernbanetilsyn; risk-analyser og RAMS-prosessen.
Installasjon av nytt forsignal Klepp stasjon
Anleggsledelse; installasjon; installasjonskontroll og F-kontroll av nytt forsignal på Klepp stasjon i forbindelse med ibruktaging av nytt klasse-B sikringsanlegg på strekningen (Klepp)-Stavanger på Sørlandsbanen. Arbeidet ble utført i to separate faser med personell sertifisert som Sikkerhetskontrollør signal” og “Sluttkontrollør F”.
F-kontroll signal; VICOS Ganddal godsterminal
Innstallasjon; innstallasjons-kontroll og F-kontroll av koblinger for indikering av status for planovergangene på Ganddal godsterminal. Årsaken til oppdraget var manglende funksjonalitet i klasse-B sikringsanlegg på Orstad stasjon. Arbeidet ble utført med personell sertifisert som Sikkerhetskontrollør signal” og “Sluttkontrollør F”.
ERTMS support team ØØL
ERTMS support service som en del av Jernbaneverket 1. og 2. linje signalstøtte for ERTMS installasjoner på Østfoldbanen Østre linje det første året etter oppstart av ERTMS pilotstrekning. Inkludert telefonstøtte under feil i anlegget og direkte utrykning ved mer alvorlige feil.
En del av oppdraget var å representere Bombardier ved oppfølgingsmøter vedrørende vedlikehold og brukergruppemøter med togopperatørene og togledere.
I 2018 inkluderte oppdraget utvikling og gjennomføring av 3 kurs i Bombardier Interflo 450-sikringsanlegg for signalpersonell fra Bane NOR; både signalmotører; testledere og systemansvarlige.